Sprzęgło
Sprzęgło to jeden z podstawowych elementów pracujących w układzie napędowym. Odpowiada bezpośrednio za połączenie silnika ze skrzynią biegów i ma umożliwić płynną i komfortową zmianę biegów. Wraz ze wzrostem przebiegu samochodu, a często również przez nieumiejętne operowanie pedałem sprzęgła elementy sprzęgła zużywają się przez co można wyczuć charakterystyczny poślizg sprzęgła. W skrajnych przypadkach może nawet dość do unieruchomienia samochodu.
Z czego składa się sprzęgło?
Głównymi elementami sprzęgła jest tarcza i docisk sprzęgła. Dodatkowo do rozłączania przeniesienia napędu konieczne jest łożysko sprzęgła (zwane również łożyskiem oporowym) sterowane przez kierowcę pedałem sprzęgła za pośrednictwem odpowiedniego układu uruchamiania. Do elementów sprzęgła można również pośrednio zaliczyć koło zamachowe ponieważ tarcza sprzęgłowa jedną stroną pracuje po powierzchni ciernej koła zamachowego.
Co można zmienić i poprawić aby sprzęgło było mocniejsze?
Fani tuningu samochodów często zwiększają moc i moment obrotowy silnika w swoim pojeździe. Jeśli w samochodzie znajduje się klasyczna manualna skrzynia biegów to oznacza to, że w tym samochodzie znajduje się również klasyczne sprzęgło. W przypadku znacznego wzrostu mocy i momentu obrotowego silnika konieczne może się okazać aby seryjną tarczę sprzęgła zastąpił jej odpowiednik czyli sportowa tarcza sprzęgła natomiast w miejsce zwykłego docisku sprzęgła zastosujemy sportowy docisk sprzęgła. Da nam to gwarancję przeniesienia pełnego momentu obrotowego na koła bez pojawiania się uślizgu sprzęgła.